Poznaj
najważniejsze etapy zakupu nieruchomości
Wybierz mieszkanie
1
Decyzja
Decyzja o wyborze mieszkania często bywa jedną na całe życie. Pamiętaj, ma podobać Ci się nie tylko konkretny lokal, ale również cała inwestycja i dzielnica, w której położone jest osiedle. Wysokie poczucie bezpieczeństwa daje świadomość, że Twój dom lub mieszkanie buduje pewny, godny zaufania deweloper.
Który deweloper?
Decydując się na ofertę konkretnego dewelopera sprawdź jego sytuację finansową poprzez analizę zaświadczeń z KRS, US, ZUS, sprawozdań finansowych. Zwróć również uwagę jakie inwestycje firma zrealizowała do tej pory, jak długo istnieje i czy ma doświadczenie na rynku lokalnym. W drugiej kolejności dowiedz się do jakich stowarzyszeń branżowych należy spółka i przeanalizuj jak przebiegają rozmowy z przedstawicielami dewelopera, to świadczy o kulturze organizacji, a ta z kolei wpływa na komfort kontaktu po zakupie nieruchomości.
Która inwestycja?
Zanim wybierzesz konkretną inwestycję, odpowiedz sobie na kilka istotnych pytań:
- Czy lokalizacja odpowiada Twoim potrzebom?
- Czy bezpośrednie otoczenie, obecne i przyszłe, jest zgodne z Twoimi oczekiwaniami?
- Jak zagospodarowane zostaną części wspólne, czy powstaną place zabaw, alejki, ławki, zielone skwery?
- Czy do Twojej dyspozycji będą pomieszczenia dodatkowe, w których wygodnie przechowasz rower, wózek lub przetwory?
- Czy przewidziane zostały zadaszone garaże i miejsca postojowe na zewnątrz?
- Ile pięter ma budynek i czy został wyposażony w windę?
- Czy budowa ma zabezpieczenie finansowe?
- Czy dostępna jest dla Ciebie pełna dokumentacja inwestycji?
Które mieszkanie?
Nadszedł czas na wybór lokalu. Rozpoznanie poniższych kwestii pomoże zaspokoić Twoje teraźniejsze i przyszłe wymagania. Zastanów się dla ilu osób kupujesz mieszkanie, rozważając perspektywę najbliższych lat. Odpowiedź pozwoli Ci zdecydować o wielkości powierzchni, liczbie pokojów oraz rozkładzie pomieszczeń. Oddzielna kuchnia czy ustawny aneks? Łazienka z WC czy osobno? Marzysz o przestronnym tarasie, kameralnym ogródku czy wystarczy Ci niewielki balkon lub loggia? Które piętro? Jaki widok z okna? Pomyśl również o położeniu mieszkania względem kierunków świata. Jeśli lubisz w weekend spać do południa, sypialnia od wschodu nie jest dla Ciebie.
Określ sposób finansowania
2
Za gotówkę
To transakcja z największym polem negocjacyjnym, deweloperzy chętnie udzielają upustów, są również skłonni na ustępstwa dotyczące terminów płatności. Wydając zaoszczędzone pieniądze warto pamiętać o zabezpieczeniu odpowiedniej kwoty na pokrycie późniejszych kosztów wykończenia. Bezpiecznie jest założyć, że jest to co najmniej 10% wartości mieszkania.
Na kredyt
Kredyt mieszkaniowy jest najpopularniejszą formą finansowania zakupu nieruchomości. Zanim wybierzesz ofertę konkretnego banku dogłębnie przeanalizuj co najmniej kilka propozycji. Podstawowe zagadnienia, na które musisz zwrócić uwagę to oprocentowanie i koszty kredytowe, stosunek wysokości kredytu do ceny mieszkania (LTV), wymagana wysokość wkładu własnego, okres kredytowania.
Z planowanej sprzedaży innego mieszkania
W tym przypadku bardzo ważne jest odpowiednie zgranie terminów. Warto skontaktować się z deweloperem i poprosić o wsparcie w realizacji najwygodniejszego planu.
Zadbaj o najkorzystniejsze warunki umowy
3
Zadbaj o najkorzystniejsze warunki umowy
Podpisanie umowy to moment zwrotny w procesie zakupu mieszkania. Dobrze skonstruowana, czytelna i zrozumiała umowa to gwarancja bezpieczeństwa i pewności inwestycji.
Umowa deweloperska
Zgodnie z obowiązującą obecnie Ustawą Deweloperską, umowa z deweloperem zawierana jest zawsze w formie aktu notarialnego. Kwestię tę dokładnie reguluje art.26.1. ustawy.
Umowa określa m.in.:
- cenę nieruchomości;
- pełną charakterystykę nieruchomości;
- termin rozpoczęcia i zakończenia prac danego przedsięwzięcia deweloperskiego;
- termin przeniesienia na nabywcę praw do nieruchomości;
- warunki odstąpienia od umowy;
- kary umowne;
- a także zobowiązania ze strony nabywcy nieruchomości, w szczególności: harmonogram i wysokości płatności.
Umowa przenosząca własność
Po ostatecznym odebraniu nieruchomości, które powinno być potwierdzone protokołem odbiorczym, podpisujemy umowę przenoszącą własność (w formie aktu notarialnego). Na tej podstawie możliwe jest m.in. ustanowienie hipoteki (jeśli mieszkanie zostało kupione na kredyt), jak również wyodrębnienie lokalu i założenie dla niego księgi wieczystej.
Od tego momentu możliwe jest np.: wynajęcie lokalu, jego sprzedaż, jak również uczestnictwo w obradach wspólnoty mieszkaniowej. Koszty aktu notarialnego ponosi Klient.
Monitoruj stan budowy
4
Po podpisaniu umowy przychodzi czas budowy i oczekiwania na własne M.
W trakcie budowy naszego mieszkania warto kontaktować się z deweloperem i na bieżąco obserwować postępy wykonywanych prac na placu budowy. Wszystkie takie wizyty powinny być wcześniej umówione – musimy pamiętać, że odwiedzamy teren, na którym wciąż trwają prace budowlane. Bezpieczeństwo to wówczas priorytet. Aby zwiedzanie inwestycji przebiegało zgodnie z planem należy dostosować się do zaleceń gospodarzy (kierownika budowy i przedstawicieli dewelopera), którzy przedstawią nam zasady bezpiecznego poruszania się po placu budowy. Jedną z takich zasad jest np. konieczność założenia kasku ochronnego. Dla naszego komfortu powinniśmy na czas wizyty założyć wygodne buty (koniecznie na płaskiej podeszwie) i ubranie. Zgodnie z normami prawnymi na teren budowy wpuszczane są tylko osoby pełnoletnie.
Odbierz mieszkanie
5
Odbiór mieszkania to dla wielu osób moment stresujący. Z jednej strony za chwilę dostaniemy klucze do naszego upragnionego, nowego mieszkania, a z drugiej powinniśmy dokładnie sprawdzić, czy wszystko zostało wykonane zgodnie z planem i naszymi oczekiwaniami.
Przy odbiorze
powinniśmy:
- Sprawdzić jak otwierają się drzwi wejściowe i okna, (wszelkie elementy otwierane bądź uchylne powinny być prawidłowo wypoziomowane; nie mogą się same otwierać bądź domykać).
- Sprawdzić, czy pod parapetami nie ma nieszczelności.
- Sprawdzić jakość (równość) tynku za grzejnikami i innymi miejscami trudno dostępnymi.
- Sprawdzić, czy ściany są równe w pionie oraz poziomie, a także czy zachowano odpowiednie kąty w narożnikach.
- Sprawdzić rodzaj podłoża pod posadzki.
- Sprawdzić drożność kanałów wentylacyjnych.
- Uzyskać klucze do szafek licznikowych oraz spisać stan liczników na protokole odbiorczym.
Nowe M
Masz już klucze do swojego nowego M – teraz pozostaje już tylko dopełnić kilku formalności i cieszyć się wymarzonym mieszkaniem.
Mieszkania od dewelopera zazwyczaj przekazywane są w standardzie deweloperskim. Oznacza to, że przed przeprowadzką musimy je jeszcze wykończyć. INKOM oferuje dodatkowo możliwość wykończenia pod klucz.
Formalności
Media
Aby spokojnie korzystać z zakupionego mieszkania, powinniśmy w pierwszej kolejności podłączyć niezbędne instalacje i podpisać stosowne umowy z dostawcami: gazu, energii elektrycznej, usług dodatkowych (telewizja, Internet, telefon).
Urzędy
Nie unikniemy także wizyt w urzędach. Najważniejsze obowiązki, których powinniśmy dopełnić to: zmiana zameldowania, wymiana dowodu osobistego, zgłoszenie zakupu nieruchomości w Urzędzie Miasta (po otrzymaniu aktu notarialnego) – wpis do hipoteki, zmiana Urzędu Skarbowego.
Warto pamiętać także o:
aktualizacji danych w banku (zmiana miejsca zamieszkania, wymiana dowodu osobistego), powiadomieniu pozostałych usługodawców o zmianie w dokumentach weryfikujących tożsamość oraz o nowym adresie korespondencyjnym.
Po zakupie
6
Po zakupie mieszkania do dyspozycji właścicieli nieruchomości pozostaje obsługa posprzedażowa inwestycji. Zadaniem zaangażowanego zespołu osób jest bieżące rozwiązywanie problemów, które mogą pojawić się w trakcie użytkowania lokali. Wsparcie to zapewnia wygodę i daje poczucie bezpieczeństwa w pierwszych latach funkcjonowania w nowym miejscu.
Pytania i uwagi
Gdy w Państwa mieszkaniu pojawi się jakikolwiek problem lub mają Państwo pytania techniczne dotyczące zainstalowanych urządzeń, prosimy sięgnąć po Instrukcję Użytkowania Mieszkania przekazaną podczas odbioru lokalu. Jeśli w dokumencie nie znajdą Państwo odpowiedzi, należy skontaktować się z nami mailowo: obsługa.posprzedazowa@inkomsa.pl.
Usterki
Informacje o usterkach, które pojawią się w trakcie użytkowania mieszkania lub bezpośrednio po odbiorze, prosimy zgłaszać mailowo na adres: obsługa.posprzedazowa@inkomsa.pl bądź listownie do naszego biura. W zgłoszeniu należy zamieścić dokładny opis i datę pojawienia się usterki, bardzo pomocna będzie również dokumentacja zdjęciowa.
Gwarancja
W trakcie trwania gwarancji oraz rękojmi na mieszkanie, bierzemy odpowiedzialność za wszystkie usterki będące skutkiem naszej działalności. Oznacza to, że nie podejmujemy się usuwania awarii wynikających z przeprowadzonych prac wykończeniowych oraz zmian aranżacyjnych dokonanych na własną rękę. Przy wyborze firmy wykończeniowej, polecamy zwrócić uwagę na doświadczenie specjalistów oraz warunki udzielanych zabezpieczeń.
Pilne awarie
Awarie wymagające natychmiastowej interwencji w pierwszej kolejności należy zgłaszać Zarządcy oraz serwisom instalacyjnym, które opiekują się Państwa Osiedlem.
994 MPWiK
992 pogotowie gazowe
991 pogotowie elektryczne
993 FORTUM (dla osiedli objętych opieką firmy)
71 321 49 43 NOMAR (dla osiedli objętych opieką firmy) lub skontaktuj się z Zarządcą Osiedla
Proces usuwania usterek
Usterkę przyjętą jako zasadną staramy się usunąć najszybciej jak to możliwe, bez zbędnej zwłoki. Standardowo działania realizowane są do 30 dni od daty zgłoszenia. W wyjątkowych sytuacjach naprawę podejmujemy natychmiast. Niektóre usterki z uwagi na skomplikowany proces technologiczny mogą wymagać większej ilości czasu. Szczegółową datę ustalamy indywidualnie, by termin był dogodny dla obu stron.
Warunki rękojmi
Rękojmia rozpoczyna się w momencie oficjalnego przekazania mieszkania. Czas trwania ochrony jest różny dla poszczególnych elementów inwestycji.
- 5 lat: konstrukcja budynku
- 5 lat: instalacje wraz z urządzeniami i osprzętem
- 3 lata: stolarka drzwiowa i okienna
- 2 lata: wykończenie budynku
- 2 lata: zagospodarowanie terenu i zieleń
- oraz 2 lata gwarancji na wykończenie mieszkania „Pod Klucz”
Samodzielne dokonywanie istotnych zmian w lokalu skutkuje utratą rękojmi lub gwarancji, w zakresie, w którym modyfikacje zostały wprowadzone.
Części wspólne
Uwagi dotyczące części wspólnych należy zgłaszać Zarządcy Osiedla.
Masz pytania?